Hierbij deel ik mijn 10 tips voor een goede website. Van kleuren, sliders tot aan bloggen: de do’s & dont’s.

1.Kleuren

Een klassieke gouden tip voor een goede website, gebruik niet teveel kleuren. Houd het rustig. Kies 2 basiskleuren en een accentkleur. Hoe meer kleuren, hoe drukker en hoe onrustiger het resultaat. Je klanten komen tenslotte niet voor een kermisattractie!

2.Bewegende beelden

Dan kom ik meteen op de volgende tip. Om nog even bij de kersmis te blijven: Caroussels horen daar ook thuis. Dus sliders met enorm bewegende beelden. Wist dat uit onderzoek is gebleken dat je 188% meer kliks hebt zonder deze kersmisattractie. Als je op je website een carrousel of image slider vervangt door statische banners, stijgt het aantal kliks met tientallen procenten. Met andere woorden: carrousels zijn slecht voor je conversie. Less is more!

3. Goed lettertype

De voorbije jaren zijn schermresoluties hoger geworden en schermen kleiner. Gevolg: de ideale tekengrootte van 10 jaar geleden is nu haast onleesbaar. Ik weet dat de teken- grootte afhangt van het gekozen lettertype. Maar algemeen kan je toch zeggen dat alles onder de 14 pixels aan de kleine kant is. Mijn advies: als je een design krijgt van je web- bouwer en je denkt ‘jeetje, dat zijn grote letters’, dan is het waarschijnlijk perfect!

4. Flat Design

De ‘flat design’ trend is al een paar jaar gaande, maar toch zie ik soms websites voorbij komen die er niets mee doen. De term zegt het al: een plat ontwerp. Dat betekent weinig schaduw in het ontwerp en geen driedimensionale elementen. Deze trend beperkt zich overigens niet alleen tot websites, ook besturingssystemen zoals Windows en OS X doen eraan mee. Samen met het kleurgebruik doet dit veel voor de gebruiksvriendelijkheid.

5. Responsive

Dit is tegenwoordig een must voor een goede website. Responsive websites en websites die mobile ready zijn, zijn websites die zich aanpassen aan het schermformaat waar het op bekeken wordt. Zo werkt het zowel op smartphone, tablet en laptop en je hoeft niet voor elk apparaat een andere website te bouwen. Alle websites die ik bouw zijn standaard responsive. Bekijk mijn website maar eens op je telefoon (als je dat al niet doet).

6. Bloggen

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers terug blijven komen naar jouw website? Juist, door ze regelmatig nieuwe content aan te bieden. Dat kan natuurlijk van alles zijn. Je kunt net als ik af en toe een nieuw blogartikel plaatsen. Maar je kunt er ook voor kiezen om eens in de zoveel tijd een whitepaper of podcast aan te bieden. Hierin deel je jouw kennis, waar- mee je bezoekers blijft verleiden om terug te komen. Voor de inzet van content op jouw website raad ik aan om een contentstrategie te ontwikkelen.

7. Veiligheid

WordPress is enorm gevoelig voor hackers, maar ook andere storingen kunnen je website slopen. Zorg daarom voor back-ups. Een goede webbouwer zal elke nacht (of vaker) een back-up maken, zodat de site na een probleem snel te herstellen is naar een storings- vrije versie van de dag ervoor. Zorg voor een goede beveiliging op je website, je zult niet de eerste zijn die wordt gehacked. Pas ook op met het installeren van plug-ins, hier gaat het ook vaak mis. Bij WordPress doe je er overigens goed aan om niet te veel plug-ins te installeren en vooraf na te gaan op de plug-in recent is bijgewerkt, goede recensies heeft en past bij jouw versie van WordPress. En een SSL-certificaat is anno 2018 echt een must.

8. Advertenties

We willen allemaal geld verdienen met websites, maar denk goed na voordat je je web- site belaadt met advertenties. Google houdt in de gaten hoeveel advertenties je hebt ge- plaatst, en houdt niet van teveel advertenties. Daarnaast heb je vaak geen controle over de inhoud van de advertenties. En dat kan weer schade aanrichten aan het imago van je bedrijf. Zonde van al je marketingactiviteiten!

9. Hosting

De snelheid van je WordPress website wordt voor een belangrijk deel bepaald door de hosting. Als je snelheid belangrijk vindt, kies dan altijd voor kwalitatieve hosting en be- gin daarna met optimalisatie. Niet elke hosting-partij heeft alles goed op orde om goed WordPress websites te hosten. Een goedkope hostingpartij kan vaak een drukke server hebben waardoor de snelheid van jouw website omlaag gaat. En dat heeft weer invloed op je ranking in google. Voor de positie in Google is de snelheid van je website ook van belang.

10. Content

Wat doe jij als je een website of blog bezoekt en de tekst spreekt je niet aan? Te oubollig, te joviaal, slechte zinsopbouw, onsamenhangend of moeilijk te begrijpen? Je zal dan, net als de meeste bezoekers, wegklikken. Goede aansprekende teksten zijn dus cruciaal op je website. Zoals Bill Gates ooit voorspelde: Content is King! Daarnaast is het belangrijk dat je teksten SEO-proof zijn. Google baseert namelijk haar eigen ‘hitlijst’ voor een groot deel op basis van woorden en zinnen uit je tekst. Kwaliteit staat hoog op de agenda bij Google, dus een paar woordjes in een tekst stoppen is niet meer genoeg.