1. Waarom zou ik bloggen als ZZP’er?

Met een blog geef je veel meer diepte aan je merk dan met een website alleen. Dus supergoed in het kader van personal branding. Je kunt de persoon achter je website laten zien, ervoor zorgen dat ze jou leren kennen, dat ze je sympathiek vinden en vertrouwen. Bloggen creërt een gunfactor. Daarnaast verkleint bloggen de stap naar kopen. En bloggen is heel goed voor je SEO, ofwel vindbaarheid. Er is een hele wereld ‘achter het bloggen’ die SEO heet. Dit is een behoorlijk ingewikkelde materie maar het komt er op neer dat je je artikelen zo schrijft dat Google je gemakkelijk kan vinden.

2. Hoe krijg ik lezers op mijn blog?

Allereerst is WordPress het allerbeste om lezers te krijgen. Van origine was het een blog platform. Maar je blog moet ook aantrekkelijk zijn. Goede teksten en mooi beeldmateriaal – dat is gewoon het allerbelangrijkste. Maak je eigen werk; kopieer geen teksten en gebruik je eigen beeldmateriaal. Leg je persoonlijkheid in je blog en dus in ieder artikel. Mensen houden van persoonlijke verhalen en zullen je ‘handschrift’ gaan herkennen wanneer ze je humor en je schrijfstijl leren kennen. Wees actief op je verschillende social media kanalen. Twitter erop los, plaats leuke berichten op Facebook en post iedere dag een foto op Instagram. In het begin moet je hier misschien een beetje aan wennen, maar je zult er al gauw achterkomen dat het echt werkt om je blog een beetje in de picture te krijgen. Natuurlijk moet je je volgers niet stalken en hoef je ze niet te overladen met berichten waar niemand op zit te wachten maar je social media kanalen kunnen goud waard zijn..

3. Hoe vaak moet ik bloggen?

Hoe vaker je blogt, hoe beter voor je website of webwinkel mits je interessante en relevante content biedt. Je moet dus niet gaan “bloggen om het bloggen”. Of je nou 1 keer of 3 keer per week een blog post. Het gaat om relevante content!

4. Waar moet ik over bloggen?

Je kunt bloggen als ZZP’er over interessante onderwerpen in jouw vakgebied, jouw ervaringen of tips en tricks delen. Een blog is geen Tell Sell 😉 Het is de bedoeling dat je je kennis deelt en laat zien dat je een expert bent. Er is een hele wereld ‘achter het bloggen’ die SEO heet. Dit is een behoorlijk ingewikkelde materie, maar het komt er op neer dat je je artikelen zo schrijft dat Google je gemakkelijk kan vinden. Dat betekent onder andere dat je werkt met tags en zoekwoorden en dat je deze woorden regelmatig laat terugkomen in je artikelen.

5. Hoe maak ik tijd om te bloggen?

Tijd moet je maken. Bloggen is marketing. En marketing kost óf tijd óf geld!