The Wordpress Lab start 1 mei Join the waitlist

De ZZP’er als merk

Als ZZP’er bestaat je merk al snel uit je eigen persoon. Dit wordt ook wel Personal Branding genoemd. Steeds meer professionals ontdekken de kracht en mogelijkheden van online communicatie om je ideale klanten aan te trekken. Ik geloof dat iedereen een uniek talent heeft én een verhaal. Daar ligt jouw kracht en het onderscheidende vermogen als ZZP’er. Personal Branding helpt je vooral om het juiste verhaal over jezelf te vertellen. Het verhaal wat klopt bij wie jij bent, wat je wilt en wat je anderen te bieden hebt.

Ben jij een grijze muis of een paarse koe? De grijze muis wil liever niet opvallen en speelt graag op safe. Dat is hij niet gewend, zo is hij niet opgevoed. Dankzij onze “doe maar normaal dan ben je al gek genoeg” opvoeding leiden veel ZZP’ers aan een ernstige vorm van strategisch kuddegedrag. Net als koeien in een weiland verdringen ze elkaar op dezelfde plek in het weiland waar we vechten om een beetje gras.

Als ZZP’er heb je eigenlijk twee opties: je speelt op safe en blijft min of meer onzichtbaar of je waagt het erop en bedenkt iets wat jou onderscheidend maakt en jouw ideale klanten aantrekt. Denk nog even aan dat hele volle weiland. Koeien zijn saai, zeker als je er een paar hebt gezien. Stel dat daar een paarse koe tussen staat? Dat zou bijzonder zijn. Zo vindt Seth Godin van het boek “Purple Cow” dat er naast product, prijs, plaats, promotie een vijfde P aan de marketing mix moet worden toegevoegd: de paarse koe. Elke dag komen je ideale klanten in aanraking met zoveel saaie dingen – veel zwart-wit koeien – dat je zeker weet dat ze een paarse koe nooit zullen vergeten. Ofwel: iets bijzonder, opmerkelijks…jouw USP’s.

Iedere professional weet dat het belangrijk is om zichzelf als merk neer te zetten, slechts weinigen lukt het om dit goed te doen. Succesvolle personal branding kan alleen als je keuzes durft te maken. Waar je voor staat en waar je niet voor staat. Mijn gouden tip voor ZZP’ers is: kies een niche!

Consistentie in wat je uitstraalt is ook essentieel. Kleuren, foto’s, fonts, huisstijl: ze moeten matchen zodat jouw klanten altijd en overal hetzelfde gevoel krijgen en dezelfde woorden met jou associëren. Een branding guide is super handig zodat je consistente kleuren, beelden en teksten communiceert. Je look and feel is dus belangrijker dan je denkt.

Als je professionaliteit uitstraalt, hoef je niet meer te overtuigen dat je goed bent. Als je warmte uitstraalt, hoef je niet meer te vertellen dat je betrokken bent. Als je creativiteit uitstraalt, hoef je niet meer te laten zien dat je creatief bent. Als je laat zien dat je een expert bent, kun je een hoger tarief vragen.

Dus personal branding is het startpunt voor je webdesign. Daarmee maak je jezelf onvergetelijk als ZZP’er en onderscheid jij je van je concurrenten: dare to be different. Tenzij je liever op de rest lijkt natuurlijk!

Tarieven branding & webdesign

Ik bied standaard 3 pakketten om uit te kiezen, zo weet je direct wat je kunt verwachten. Zit jouw wens er niet bij? Neem gerust contact op en we bespreken de mogelijkheden! Iedere onderneming is anders, hierdoor is een offerte maat werk en hoor ik graag eerst wat meer over je ideeën. Op die manier kan ik persoonlijk en gericht in gaan op je wensen en een passend voorstel doen!