Je hoort het misschien wel vaker, dat het belangrijk is voor jouw bedrijf om een goede (personal) branding te hebben. Maar wat is dat nou eigenlijk? De branding van jouw bedrijf zorgt ervoor dat jouw verhaal, jouw “why” op een sterk manier overkomt bij jouw ideale klanten. Waarom ben jij ZZP’er geworden? De bedoeling is dat jouw ideale klant zich aangesproken voelt door jou en jouw bedrijf en er een positief gevoel aan overhoudt. Er zijn tegenwoordig zoveel ZZP’ers en een sterk personal branding zorgt ervoor dat jij je onderscheidt en opvalt. Je weet als ondernemer waarschijnlijk perfect “HOE” en “WAT” je doet. Maar de belangrijkste vraag is: “WAAROM” doe je wat je doet?

Het verschil tussen geluk en voldoening is het verschil tussen iets leuk vinden en ervan houden. We vinden onze kinderen bijvoorbeeld niet perse de hele tijd leuk, maar we houden wel continue van ze. Ons werk maakt ons niet perse elke dag gelukkig maar het kan ons wel voldoening geven als we het gevoel hebben onderdeel te zijn van iets groters dan onszelf. Geluk vloeit voort uit WAT we doen. Voldoening vloeit voort uit WAAROM we het doen.

Als jij passie voor jouw werk wil blijven voelen, als je het gevoel wil hebben dat je een bijdrage levert aan iets groters dan jijzelf, dan moet je jouw “WHY” kennen (zie vorige post). Maar ook jouw klanten zullen loyaler zijn ten aanzien van jou en je bedrijf wanneer je business verder gaat dan alleen geld verdienen en hen aanspreekt op de bij alle mensen dieper liggende drijfveer ‘ertoe te doen’. Iedere ZZP’er heeft een WHY, een diepgeworteld doel of geloof dat de bron is van haar passie en inspiratie.

Ken je het filmpje van Simon Sinek? Hij heeft de “the golden circle” theorie bedacht (why, how, what) en geeft als voorbeeld Apple. Hij zegt dat bedrijven die laten zien waarom ze doen wat ze doen, het meest succesvol zijn. Dus als je het antwoord weet, weet je ook welk gevoel je wil overbrengen, welke problemen je wilt oplossen en wie je droomklant is. En vervolgens maakt het makkelijker om te bepalen welke uitstraling hierbij past, hoe je je klanten verleidt…

📚 TIP: Boek “Vind je waarom” van @simonsinek of kijk zijn filmpjes op youtube #thegoldencircle