Wanneer je je met jouw bedrijf op social media bevindt zul je de 6 verschillende typen social media gebruikers vast wel herkennen. Social Media voelt als het proberen om het meest populaire meisje op school te worden, maar dan ongeveer x 1000. Vaak lijkt het erop dat je een soort van zeer selectieve geheime populariteitscode moet kraken om met succes verbinding te maken met je doelgroep. Gelukkig zitten we niet meer op de middelbare school en is het niet noodzakelijk om het ‘coolste’ merk op de markt te zijn om de harten van je volgers te bereiken.  

Uit een studie over de psychologie van social media blijken er verschillende soorten volgers te zijn. Elk van deze types heeft een specifieke interesse en behoefte. Door slim om te gaan met hun kenmerken kan een stille volger veranderen in een loyale fan. Prikkel ze op het juiste moment en ze veranderen zelfs in droomklant voor jouw merk of bedrijf. 

1. De stille volger

Hoewel social media echt een medium is om met klanten of collega-ondernemers te communiceren, is vaak meer dan de helft van jouw fans een stille volger. Ofwel een persoon die jouw profiel op social media wel heeft geliked maar die jij (nog) niet tot je klanten mag rekenen. Dit social media type volgt je om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen rondom jouw bedrijf of producten maar zal niet zo snel ergens op reageren. Misschien dat je deze stille volger kunt triggeren door het plaatsen van polls, mooie afbeeldingen, illustraties, video’s of weetjes over jouw branche.

2.De casual fan

Dit social media type vindt je berichten sneller leuk, wil nog wel eens iets delen maar daar blijft het dan ook bij. Het goede nieuws is dat deze fan wel graag met jouw merk of bedrijf wordt geassocieerd. Met het delen van jouw berichten wil hij of zij aan vrienden laten zien dat ze een merk of actie waarderen en dat geeft weer vertrouwen. Ongeveer 70% van jouw volgers is casual fan.

3.De koopjesjager

Een ander bekend social media type is de koopjesjager. Deze fans (49%) hebben jouw profiel of pagina geliked omdat zij sneller toegang krijgen tot kortingen, vrijkaarten of winakties. Doordat ze winakties delen of erop reageren, heb je kans op meer volgers. Als je regelmatig dingen weggeeft, blijven de koopjesjagers je volgen!

4.De klager

Dit is de keerzijde van social media. Het klagende type verwacht vaak binnen een uur antwoord dus houdt je social media goed in de gaten om imagoschade te beperken. Voel je niet persoonlijk aangevallen door een klacht, maar beschouw dit als een kans om het geschade vertrouwen van de klant in kwestie zo snel mogelijk terug te winnen. Reageer netjes, probeer het probleem op te lossen maar probeer van de klager een tevreden klant te maken. Een eenvoudig trucje: vraag aan de klager wat je voor haar kan betekenen? Of hoe je haar kan helpen? Leg de vraag bij de klager neer. Vaak is de oplossing simpel en vraagt ze gewoon begrip en aandacht.

5.De schreeuwer

Naast de klagende klant is er nog een ander negatief type: de schreeuwer. Dit social media type mag zich graag negatief uitlaten en boze reacties plaatsen. Vaak heeft het niet eens iets te maken met je product of dienst. Omdat je als bedrijf weinig kunt veranderen, is het beter om neutraal te blijven e niet in discussie te gaan. Alles wat je energie geeft gaat groeien, ook negativiteit en boosheid. Dus laat je niet verleiden!

6.De spammer

Dit social media type kom je vooral tegen als concurrent of collega-ondernemer. Zij vindt het belangrijk om veel vrienden en volgers te hebben op social media. Er gaat geen dag voorbij dat ze niks op Facebook, Instagram en Twitter plaatst. De mensen die haar volgen weten precies wat je doet en zien veel selfies van haar voorbijkomen. Het risico hiervan is een overkill. Er zijn ongetwijfeld klanten die deze bijdragen op social media niet altijd kunnen waarderen en daardoor misschien wel afhaken of ontvolgen!