De meeste juristen die ik ken zijn niet dol op social media. Maar voor LinkedIn kan ik ze vaak wel warm laten lopen. Ook al heb je niet veel met social media, de tijd dat jouw potentiële cliënt een advocaat of notaris zocht in de Gouden Gids en het Telefoonboek zijn voorbij. Het coronavirus heeft netwerkevents voorlopig aan banden gelegd dus we moeten wel meer aandacht besteden aan social media. LinkedIn kan een echt krachtig instrument zijn voor advocatenkantoren. Maar om het meeste uit het platform te halen, moet alles wat je post bedacht zijn voor maximale impact. Hierbij mijn 5 beste Linkedin Tips voor advocaten en notarissen.

1. Bepaal jouw marketingdoelstellingen.

Jouw strategie heeft meer kans van slagen als je vanaf het begin jouw doelen schetst. Wat wil je bereiken met LinkedIn?

  • Jouw kantoor onder de aandacht brengen bij meer potentiële cliënten?
  • Het creëren van meer naamsbekendheid?
  • Vertrouwen en geloofwaardigheid creëren bij uw bestaande cliënten?
  • Een virtueel netwerk opbouwen?
  • Het werven van personeel?

Als je weet waarom je LinkedIn wilt gaan gebruiken, kun je ook makkelijker beslissen op welk type content jij je moet richten. Potentiële cliënten zijn geïnteresseerd in jouw expertise op veelvoorkomende juridische problemen. Wat is de eerste stap als je gaat scheiden of op staande voet ontslagen wordt? En bestaande cliënten zullen met interesse jouw blogs lezen.

2. Begrijp en luister naar jouw LinkedIn publiek.

De enige manier om je LinkedIn content goed te positioneren is door jouw publiek echt te kennen. Wie zijn jouw ideale cliënten? Wat zijn hun problemen waarvoor ze je zouden kunnen bellen? Wat zijn hun interesses? Wat zouden ze willen weten en lezen? Als je aandacht wilt van de ander is het herkennen van behoeftes jouw grootste troef.

3. Nodig mensen uit met een persoonlijk bericht.

We kennen het allemaal. Uitnodigen op LinkedIn van vreemden zonder begeleidende tekst. Wat doet je? Laat je de uitnodiging staan? Verwijder je de uitnodiging? Of accepteer je hem? Of vraag je waarom iemand met je wil connecten? Stuur daarom altijd een uitnodiging met een persoonlijk bericht. Het toont jouw interesse in die persoon en je hebt meer kans dat uw uitnodiging wordt geaccepteerd. Zoek je iemand met een bepaalde functie, kijk dan bij jouw waardevolle contacten die zo iemand kennen en vraag dan om een introductie.

4. Wees interactief en present.

Het doel van LinkedIn om te linken, te netwerken en sociaal te zijn. Het heet niet voor niks “social media”. Maar het is ook belangrijk voor het algoritme. Wat je geeft, ontvang je terug. Dus je zult de berichtgeving van jouw doelgroep moeten bijhouden en hier ook regelmatig op moeten reageren: online presence noem ik dat. Daarnaast zie ik vaak dat advocaten schrijven vanuit de gedachte “wat ze willen delen” in plaats van te focussen op “wat men zou willen lezen”. Dus het is echt belangrijk om jouw LinkedIn publiek te begrijpen, vanuit een klantgerichte benadering jouw expertise als jurist te delen en een relatie op te bouwen met potentiële cliënten. .

5. Produceer content in lange vorm.

Nog een belangrijk aspect voordat je in de pen klimt: deel waarde voor jouw doelgroep (geen vakjargon maar Jip en Janneke taal). Waarde toevoegen vanuit jouw vakgebied en expertise laat zien wat je kunt, waar je voor staat en je helpt jouw doelgroep meteen een beetje verder. En potentiële cliënten die deze waarde waarderen komen vanzelf naar je toe. Stel je wilt ten minste een keer per week content publiceren. Maar omdat er verschillende soorten content zijn, kan het lastig zijn om precies te weten wat je moet plaatsen. Uit onderzoek blijkt dat:

  • Berichten met documenten resulteren in een bereik wat 40-60% hoger ligt.
  • Berichten met video hebben een bereik wat 20-40% hoger ligt.
  • Berichten met een externe link scoren 15-30% hoger.
  • Berichten met minder dan 3 regels hebben 20% lager bereik.

Long-form content kan jouw autoriteit een boost geven en je helpen om voordeel te halen uit de algoritmes van LinkedIn. Vind je het moeilijk als jurist om content in Jip en Janneke taal te maken? Ik help er graag mee.

Wil je meer weten over het succesvol gebruik van LinkedIn? Dan kan ik je van harte het boek van Marjolijn Bongers aanbevelen: LinkedIn Power.

 

Linkedin power advocaten notarissen juristen